The Scarecrow

2013

Mixed-media on canvas

105 x 180 cum

Photo Credit Rocío Caballero

Collection Black Coffee Gallery

El espantapájaros

2013

Mixta sobre tela

105 x 180 cm

Foto cortesía Rocío Caballero

Colección Black Coffee Gallery

15_2013 El espantapájaros.jpg

The Scarecrow is an example of the complexity that Rocío Caballero’s painting increasingly inclines toward. Of course, this must have a personal element in its interpretation, but since it is not obvious –just as none of her pieces are, despite being apparently freely accessible- it creates pleasure in being able to get close to her through speculation. What would a human scarecrow be doing, standing on a street in a city in North America at daybreak? Certainly, something difficult to understand, and shrouded in mystery. If this is a riddle, because of the hints contributed by other paintings in the same series, it is possible to posit that the cups the man is holding in his arms are not for coffee, but interest rates (with a change in spelling in Spanish from a ‘z’ to an ‘s’) and that the birds posed on these arms show the impossibility of frightening them away. However, it will always be better left as an enigma or to participate at a distance from the mental and sensory processes that flow out of this image, which very well could be the more profound objective. 

~Luis Carlos Emerich

Es el espantapájaros un ejemplo de la complejidad a que tiende cada vez más la pintura de Rocío Caballero. Por supuesto esta debe tener una clave personal de interpretación, pero como no es evidente - como tampoco lo es ninguna de sus obras pese a su aparentemente libre acceso -. Provoca el placer de acercarse a ella haciendo conjeturas. ¡Qué hace un espantapájaros humano parado en la calle de una ciudad norteamericana en plena madrigada? Seguramente enigmar. Si este es un acertijo, por los tips que aportan otras pinturas de la misma serie podría aventurarse que la misma taza que el hombre sostiene en sus brazos no son de café, sino de intereses (cambiando su grafía), y los pájaros posados sobre éstas evidencian la imposibilidad de asustarlos; sin embargo siempre resulta enigmarse. e incluso, participar a distancia de los procesos mentales y sensoriales que desembocaron en esa imagen, lo cual bien puede ser objetivo más profundo. 

~Luis Carlos Emerich