LESSON 9: Omnipotence

2013

Mixed-media on canvas

150 x 200 cm

Photo Credit Rocío Caballero

Collection Rodrigo de la Sierra 

LECCIÓN 9 Omnipotencia

2013

Mixta sobre tela

150 x 200

Foto cortesía Rocío Caballero

Colección Rodrigo de la Sierra

Slaughtered Ox (1655) by Rembrandt (1606-1669) has been multiplied. Through the repetition of the meats, Rocío Caballero creates a disastrous scenario in which the light dark shadows are distinguished through the color scheme of the ox, as well as in the contrasts illuminated by the male character [the yuppie] seated in an elegant chair.  [In this scene,] the yuppie stares indifferently at skinned carcasses and the lifeless stacked animals at his feet. The repetition of the [animal] sacrifice does not alter the arrogant attitude that sense of omnipotence allows the [those who perceive themselves as] gods.

~Beatriz Garduño

El Buey desollado (1655) de Rembrandt (1606-1669) se ha multiplicado. A través de la repetición de las carnes, Rocío Caballero crea un escenario funesto en el que se percibe el claro obscuros, no solo en la parte matérica al aplicar el color, sino en el contraste que presenta el personaje masculino sentado en una elegante silla.  El yuppie se mira indiferente frente a los animales desollados, abiertos en canal y apilados sin vida a sus pies. La reiteración del sacrificio no altera la actitud arrogante que la omnipotencia le permite a los dioses.  

~Beatriz Garduño