13_2013 De crimen y sin castigo.jpg

Of Crime and Without Punishment

2013

Mixed-media on canvas

180 x 180 cm

Photo Credit Rocío Caballero

Collection Raúl Egremy

De crimen y sin castigo

2013

Mixta sobre tela

180 x 180 cm

Foto cortesía Rocío Caballero

Colección Raúl Egremy

The title of this work references the novel Crime and Punishment (1866) by Fyodor Dostoevsky (1821 -1881). But, unlike this Russian classic, the work of Rocío Caballero emphasizes the lack of guilt and punishment in these characters. The four men arranged on the staircase in an infinite spiral manner wear masks of animals. 

These magical-ritual objects [animal masks] define the quality that determines the men and that marks their duality: human - animal that defines them in social performativity.

Rocío Caballero's work is a fantastic narration of the sinister game of the men who define the destiny of contemporary society that is represented by the fragile strip of paper with silhouettes of men holding hands who are being mutilated with impunity by the characters.

~Beatriz Garduño

El título de esta obra utiliza como referencia la novela Crimen y castigo (1866) de Fiódor Dostoyevski (1821 -1881), pero a diferencia del clásico ruso, la obra de Rocío Caballero subrayara la falta de culpa y castigo en estos personajes. Los cuatro hombres dispuestos en la escalera a manera de espiral infinita portan máscaras de animales, este objeto mágico-ritual define la cualidad que los determina y que marca la dualidad:  humano – animal que los define en la performatividad social. 

La obra de Rocío Caballero es una narración fantástica del juego siniestro de aquellos hombres que definen el destino de la sociedad contemporánea representada en la frágil tira de papel con siluetas de hombres tomados de la mano que están siendo mutilados impunemente por los personajes.

~Beatriz Garduño