Gotcha!

2016 

Mixed-media on canvas

100 x 200 cm

Photo Credit Rocío Caballero

Collection Black Coffee Gallery

¡Gotcha!

2016

Mixta sobre tela

100 x 200 cm

Foto cortesía Rocío Caballero

Colección Black Coffee Gallery

As Sayak Valencia, a Mexican philosopher, points out, the masculinity that turns violence into a form of work in the service of gore capitalism, defines the relationship that is generated between drug trafficking, the State and a hyper-consumer society that spectacularizes, glamorizes and spreads masculinity violence as part of the construction of gender.

In Gotcha!, Rocío Caballero, shows animalized men in a row holding long-caliber weapons in their hands. The man in the center a good-looking Yuppie poses gracefully with a handgun. Drug traffickers with James Bonds? At the end of the line a boy smiles in a camouflage uniform and a Gotcha gun in hand; the image is an infantile simulation of the adult world to which one aspires.

~Beatriz Garduño

La masculinidad que convierte la violencia en una forma de trabajo al servicio del capitalismo gore, como señala Sayak Valencia, filosofa mexicano, define la relación que se genera entre el narcotráfico, el Estado y una sociedad del hiperconsumo que espectaculariza, glamurisa y difunde la masculinidad violenta como parte de la construcción de género. 

En ¡Gotcha!, Rocío Caballero, muestra en fila a los hombres animalizados con armas de largo calibre en mano, ¿narcotraficantes junto a James Bonds? El hombre del centro un Yuppie bien parecido posa elegante con un arma corta.  Al final de la fila un niño sonríe con uniforme de camuflaje y un arma de Gotcha en mano; la imagen es un simulacro infantil del mundo adulto al que se aspira.  

~Beatriz Garduño