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LESSON 25: Biclon

2010

Mixed-media on canvas

120 x 120 cm

Photo Credit Rocío Caballero

Collection Black Coffee Gallery

LECCIÓN 25 Biclon

2010

Mixta sobre tela

120 x 120

Foto cortesía Rocío Caballero

Colección Black Coffee Gallery

The magnificent diorama seen in this work [Biclon] is from Hospicio Cabañas, a neoclassical building that houses the Cabañas Museum in Guadalajara, Mexico. This painting illustrates the building’s main dome that is supported by two concentric circles of Doric and Ionic columns that frame the mural [Man of Fire] by José Clemente Orozco (1883 - 1949).

Biclon is a play on words created by the painter that alludes to the official commemoration of [Mexico’s] two hundred years of independence. The two men are placed in a dramatic low angle. The first man carries a sword representing the independentists. The second man has a ‘cananas’ representing the revolutionaries.  This is a portrait of the Mexican political class that has ruled the country with blood, violence, party and carnival.

Orozco’s original murals in Hospicio Cabañas are a series of images in grisaille that represent the conquest of Mexico.  In Biclon, Rocío Caballero created an adaptive intervention that represent some bloody political events in contemporary Mexico.

~Beatriz Garduño

El magnífico diorama en el que aparecen los personajes en esta obra es el Hospicio Cabañas, edificio neoclásico que actualmente alberga el Museo Cabañas en Guadalajara, México. Este magnífico espacio muestra su cúpula mayor sostenida por dos círculos concéntricos de columnas Dóricas y Jónicas que enmarcan el mural de José Clemente Orozco (1883 – 1949).

Biclon es un juego de palabras creado por la pintora que alude a la conmemoración oficial de los doscientos años de la independencia.  La pareja de hombres es colocada en una contrapicada dramática, el primero porta una espada en representación de los independentistas y el segundo cananas en representación de los revolucionarios, este es un retrato de la clase política mexicana que ha gobernado el país con sangre, violencia, fiesta y carnaval. 

En su mural Orozco dedica una serie de imágenes en grisalla a la conquista de México, Rocío Caballero se toma la licencia de intervenir la obra para representar a manera de cartón político algunos eventos políticos sangrientos del México contemporáneo.   

~Beatriz Garduño